Een meerheid in de nieuwe Goudse gemeenteraad heeft een zogenaamd “Samelevingsakkoord Gouda” gesloten
Uit dit akkoord:
“Het samenlevingsakkoord is geen dichtgetimmerd plan; het geeft vooral een richting aan. In de komende vier jaar werken we de onderwerpen verder uit tot concrete voorstellen en besluiten. Dat doen we samen met de stad: met inwoners, ondernemers en organisaties. Op deze website staan de hoofdstukken uit het samenlevingsakkoord https://samenlevingsakkoordgouda.nl/ .
Relevante passage inzake de energietransitie in het hoofdstuk Samenwerkingsafspraken
“Verduurzaming
We vergroenen en verduurzamen onze stad. We hanteren daarbij de landelijke klimaatdoelstellingen en het daarbij horende tijdpad, dat op dit moment uitkomt op 2050. De urgentie is hoog, het landelijk tempo is realistisch en biedt duidelijkheid voor onze inwoners. We focussen ons op quick-wins en op maatregelen die veel rendement leveren.
Voor de zero-emissiezone stadslogistiek zoeken we samen met ondernemers naar de beste route en het beste tempo richting een emissieloze stad. Voor euro5 en euro6 voertuigen van ondernemers uit de Goudse regio werken we aan maatwerkoplossingen. De hardheidsclausule passen we ruimhartig toe.”
Relevante passage inzake de energietransitie in het hoofdstuk Een Toekomstbestendig Gouda
“Wij staan voor…
Een stad die groen, gezond en toekomstbestendig is. Waarin we minder uitstoten, er geen afval ligt op straat en grondstoffen opnieuw worden gebruikt. Dat doen we op een manier die haalbaar, betaalbaar en eerlijk is voor alle inwoners.
Gouda merkt de gevolgen van klimaatverandering al in de eigen straten en wijken. Hete zomers, stevige regenbuien, droogte en bodemdaling. Tegelijkertijd raken problemen als netcongestie en stijgende energiekosten het dagelijks leven van inwoners en ondernemers. De CO₂-uitstoot is tussen 2010 en 2023 fors gedaald, van 358 naar 199 kiloton. Maar de opgave blijft groot en zonder extra stappen halen we landelijke doelstellingen niet.
Wij willen Gouda doorgeven aan volgende generaties. Dat vraagt om duurzame keuzes. Tegelijk weten we dat duurzaamheid alleen werkt als inwoners en ondernemers mee kunnen doen. Maatregelen moeten begrijpelijk, betaalbaar en uitvoerbaar zijn. We zetten stappen, maar doen geen beloftes die we niet kunnen waarmaken.
Niet elke opgave is even groot of urgent. We werken daarom met prioriteiten waar we het meeste effectiviteit behalen. Per wijk kijken we wat nodig en wat haalbaar is. Zo werken we stap voor stap aan een schonere, groenere en gezondere stad.
Daarom
… werken we aan een realistische route naar klimaatneutraliteit
We vragen het college om een nieuwe en haalbare routekaart te maken richting klimaatneutraliteit en circulariteit. Daarin staat wat nodig is, welke stappen al lopen en welke keuzes nog gemaakt moeten worden om landelijke doelstellingen te halen. We zijn transparant over wat dit betekent voor inwoners, ondernemers en de gemeentelijke begroting. Niet om doelstellingen los te laten, maar om eerlijk te zijn over haalbaarheid, uitvoeringskracht en draagvlak. De raad maakt op basis van die routekaart keuzes over ambitie en tempo.
… zetten we in op energiebesparing en isolatie
De meest duurzame energie is energie die niet nodig is. Daarom zetten we vooral in op energiebesparing en isolatie. Dat verlaagt de energierekening, vermindert uitstoot en helpt inwoners direct. We werken samen met woningcorporaties, verhuurders, , (verenigingen van) eigenaren, energiecoaches en wijkinitiatieven. We hebben extra aandacht voor inwoners die maatregelen moeilijk zelf kunnen betalen of organiseren. De energietransitie gaat niet alleen over techniek, maar ook over wooncomfort, gezondheid en bestaanszekerheid.
… pakken we de energietransitie wijk voor wijk, buurt voor buurt aan
De overstap naar duurzame energie en warmte vraagt om maatwerk. Niet elke wijk is hetzelfde. Daarom pakken we de verduurzaming van wijken en buurten stap voor stap aan en kijken we welke oplossingen technisch mogelijk, betaalbaar en haalbaar zijn. Hierbij kijken we ook naar collectieve oplossingen om energie op te wekken en te delen. Inwoners worden vroeg betrokken, niet pas als keuzes al gemaakt zijn. We maken duidelijk waar de gemeente faciliteert, waar ze regie voert en waar samenwerking met corporaties, netbeheerders of bewonersinitiatieven nodig is.”
